Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_3358} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ooops...detta är läckert! Härlig komposition med vägen som leder blicken in i bilden. Härliga färger! Det hade varit intressant att veta om du använt några filter eller om du påverkat bilden på annat sätt. Vad har du använt för film (eller är Camedia en digital kamera kanske?)
Tom B.
Takk for det. Dette er faktisk tre bilder. Himmelen er fra Jeløy, veien og gresset fra Kroer (ved Vestby) og personen (meg) er tatt i hagen på Jeløya. Bildet er ganske ''gnadd'', men jeg håper du er enig i at det er resultatet som teller.... ;-)
Torbjørn V.
Kult bilde! Eneste er at personen burde vært sentrert på toppen av bakken, men kanskje du har prøvd det allerede siden bildet er ''gnadd'' som du sier, og du sikkert hadde muligheten til det på dataen.
Anders J.
Hmm...tänk om detta hade varit EN blid, då hade den varit ännu läckare ;-) Jag gillar den dock fortfarande.
Torbjørn V.
Akkurat DET er jeg fullstendig enig med Anders i. Jeg er ikke så veldig glad i digitaliseringen av fotograferingen!!!
Tom B.
Jurrasic Park strikes again !!
Glem nå den foreldede oppfatningen av at det er hvordan bildet lages som er viktig.
DET ER BILDET SOM ER VIKTIG - IKKE HVORDAN.
Hva er det dere ønsker ? Norgesmesterskap i skarphet ? der det dårligste bildet vinner fordi det er skarpest ???
Tom B.
Jurrasic Park strikes again !!
Glem nå den foreldede oppfatningen av at det er hvordan bildet lages som er viktig.
DET ER BILDET SOM ER VIKTIG - IKKE HVORDAN.
Hva er det dere ønsker ? Norgesmesterskap i skarphet ? der det dårligste bildet vinner fordi det er skarpest ???
Torbjørn V.
Det er ikke det jeg mener! Bildet er viktigst! Enig i det! Men det blir liksom ikke samme utfordringen å ta ett perfekt bilde når man bare kan ''fikse'' det litt i photoshop etterpå! Hvis du ikke tåler å høre dette kan du bare legge inn årene!!! Dersom dette hadde vært bare ETT bilde hadde det sagt mer om deg som fotograf! BASTA!
Tom B.
Joda, heg tåler det og mere til. Det er bare det at når du sier at :
1) bildet er viktigst
- og så sier at
2) det hadde vært en større utfordring som fotograf dersom det hadde vært ett bilde, da henger jeg ikke med på logikken.
Jeg mener (og det er selvfølgelig subjektivt) at ''vi'' bør slutte å se på oss selv som ''fotografer'' og heller aspirere til å være gode ''bildemakere''. I ordet fotograf ligger det mer teknikk og mye mindre kunst og estetikk.
Dersom man likevel vil fortsette å være en skarphets-, lyssettings- og utstyrsfokusert fotograf er det selvfølgelig lov til det.
Mine noe provoserende kommentarer kommer bare fordi jeg mener at menigheten må være bevisst; lager man bilder eller er man en dyktig tekniker...
Begge deler er selvfølelig mulig, men de er det jaggu langt i mellom !
Ole Walter S.
Absolutt et bra bilde, man blir trukket inn og oppover veien.
La nå dette bildet være hva det er, et bra bilde, digitalt eller ikke!
Tom B.
Takk. Godt å høre. Jeg skal ta til etterretning det med å dra mannen (nemlig MEG) inn i senter.
(personlig synes jeg Water in the... er et mye mer spennende bilde..)
Erik G.
Jeg synes mannen står godt der han står. Du har våget å brekke sentreringen. Det er det som gjør bildet spennende og SIER LITT OM DEG SOM FOTOGRAF - FORDI BILDET ER VIKTIGST!
Jan Rune B.
Flott bilde, har sett flere av bildene dine, du maler fine fotografier, fortsett med det.
Tom B.
Jan Rune - mange takk. Fint uttrykk det med å male fotografier.
Carsten A.
Meget fint gjort.
Jeg støtter ellers synet til Tom Bjørnland, når han klart og tydelig sier fra at det er BILDET (resultatet) som er avgjørende. Når Torbjørn Vidnes sier at ''ikke samme utfordringen å ta ett perfekt bilde når man bare kan ''fikse'' det litt i photoshop etterpå'', er det etter min bestemte oppfatning feil. Hva i all verden skal det bety, skal vi ''premiere'' et billedmessig produkt bare fordi fotografen har gått langt eller høyt? Det kan i høyden si noe om fotografens innsats-vilje og -evne. For bildet betyr det ingen ting (om det ikke dreier seg om å dokumentere etter eller annet). Dessuten er det en misforståelse at det er så enkelt å ''fikse'' et bilde i Photoshop. Det som er enkelt i Photoshop er å lage noe smakløst tøys - noe vi desverre ser endel eksempler på her på FOTOdotNO. Tom Bjørnlands bilde her viser at verktøyet (det digitale mørkerom) er brukt på en fornuftig måte med meget god billedsans.
Egentlig gir et bilde som er ''fikset'' i Photoshop vel så god beskjed om vedkommende har billedsans som mye annet. Og det har fotografen/fikseren her, ser jeg.
MVH CA
Tom B.
Mange takk Carsten.
Dette bildet er vel ikke all verden, men det er godt å høre at fotografer endelig er i ferd med å endre oppfatning.
Når jeg først stilte ut mine bilder forventet jeg mest ''juling'' av tradisjonelle billedkunstere: Virkeligheten var faktisk at ''kunstnerne'' syntes dette var bra, mens etablerte fotografer nok følte seg litt truet. Godt både for meg og for ''genren'' at det er flere som får øya opp. Prøv sjøl - det er flott å være fri fra mørkeromet og filtrenes tøyler !
Carsten A.
Vel ''Prøv sjøl...'', ta en titt på hjemmesiden min
http://home.online.no/~carnholm/
se særlig på serien ''Slektninger'', så ser du kanskje at vi har et visst ''slektskap'' mht. oppfatning! De fleste av disse ligger eller har ligget her på FOTOdotNO.
Ellers har jeg nøyaktig samme erfaring som deg når det gjelder ''kunstnere'' (hva nå det monne være). Jeg manipulerte bilder lenge før noen hadde tenkt på Photoshop engang, se f.eks. ''Ektepar'' bilde nr. 4773, som hang på Høstutstillingen i 1981.
MVH CA
Jan Rune B.
Bildet gjør virkelig inntrykk, det er det viktigste.
Et lite sandkorn i debatten om bildebehandlig: hvis man har et ''bilde i hode'' man vil lage fins det to muligheter:
1. Vandre ut i verden med kamera rundt halsen og lete etter motivet.
2. Ta de elementene man får og sette det sammen til det bildet en vil lage.
Hvor lenge måtte en vandret før man kunne fange motivet øverst?
JRB ::)
Carsten A.
JRB er inne på noe helt vesentlig. Forskjellen mellom å finne og å skape - de er forøvrig ikke motsetninger.
MVH CA
Torbjørn V.
Det overordnete målet er selvfølgelig resultatet. Derfor sier jeg at bildet er viktigst. Og det er det også her! Og jeg synes resultatet ditt er meget bra, men jeg vil fortsatt hevde at det hadde gjort mer inntrykk dersom det hadde vært bare ett bilde--men det er nå bare min MENING, og det er ikke meningen å tråkke noen på tærne. Hvis jeg har gjort det ber jeg om forlatelse for det. Jeg må selvfølgelig respektere det du står for, på samme måte som jeg forventer respekt for mine synspunkter uten at vi av den grunn trenger å være enige på alle punkter!
Jeg er heller ikke av den oppfatning at det er så lett å ''fikse'' et bilde i Photoshop, og var gjerne litt skjødesløs i min omgang med ord når jeg kommenterte dette bildet. Jeg har prøvd Photoshop selv og synes det er interessant--selv om jeg langt i fra mestrer det.
Jeg synes likevel vi som fotografer/bildemakere bør være bevisste i våre valg av lys, utstyr, skarphet osv. Hvilken virkelighet skal vi forholde oss til dersom alt egentlig bare er menneskeskapte illusjoner? Kanskje jeg er litt avleggs når jeg sier at bilder bør i størst mulig grad avspeile virkeligheten? Hvilken tiltro skal jeg ha til bilder i avisene dersom det ikke foreligger ett negativ som kan bevise at det som vises i bildet hendte? DERFOR er jeg ikke noe særlig glad i digitaliseringen av fotokunsten.
Å fotografere betyr forøvrig å ''male med lys,'' som passer fint til kommentaren fra Jan Rune Blom.
Forøvrig synes jeg det er ganske vittig å bli omtalt som ''etablert fotograf.'' For det er jeg absolutt ikke. Jeg jobber fortsatt med å finne min beste utrykksmåte--men det er nok langt frem til mål når jeg sammenligner mine bilder med andre bilder her på FOTOdotNO.
MVH Toby
Torbjørn V.
Det gikk en stund før jeg fant tilbake til dette bildet!
JRB: Hvor lenge man må man vandre før man finner et motiv er for meg uvesentlig i denne sammenhengen! Du snakker egentlig om to helt vidt forskjellige arter av fotografi: Den dokumentariske, og den mer ''kunstneriske'' hvor man selvsagt kan tillate seg nesten hva som helst! Jeg putter kunstneriske i gåseøyne fordi det kunstneriske aspektet også spiller en rolle i det dokumentariske fotografiet!
Dessuten tror jeg ikke man må vandre så langt for finne dette motivet: Himmelen over Jeløy er antagelig den samme som over Vestby hvor bakken er--og som fotografen også nødvendigvis har vært!
Puh...nå kan jeg endelig si meg ferdig med dette bildet--det har gnadd meg i hele sommer og endelig har jeg hatt tid og hukommelse til å finne det frem igjen.
:-)
Leif T. B.
Ja, det finnes mange gode håndverkere, og det finnes også noen som i tillegg tar i bruk andre teknikker for å gi betrakteren en opplevelse utover det man umiddelbart ser. Ikke minst tittelen !!!!
Et maleri, fotografi eller en skulptur bør være mer enn teknisk riktig for å gi meg en opplevelse. Det må også sette igang tankene mine !!!!
Siden vi kjenner hverandre vet du vel selv hvilke tanker som slo meg om joggeren på toppen av bakken.
Leif
Leif T. B.
Kunne ikke dy meg for å blande meg i diskusjonen.
Leif
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Glem nå den foreldede oppfatningen av at det er hvordan bildet lages som er viktig.
DET ER BILDET SOM ER VIKTIG - IKKE HVORDAN.
Hva er det dere ønsker ? Norgesmesterskap i skarphet ? der det dårligste bildet vinner fordi det er skarpest ???
Glem nå den foreldede oppfatningen av at det er hvordan bildet lages som er viktig.
DET ER BILDET SOM ER VIKTIG - IKKE HVORDAN.
Hva er det dere ønsker ? Norgesmesterskap i skarphet ? der det dårligste bildet vinner fordi det er skarpest ???
1) bildet er viktigst
- og så sier at
2) det hadde vært en større utfordring som fotograf dersom det hadde vært ett bilde, da henger jeg ikke med på logikken.
Jeg mener (og det er selvfølgelig subjektivt) at ''vi'' bør slutte å se på oss selv som ''fotografer'' og heller aspirere til å være gode ''bildemakere''. I ordet fotograf ligger det mer teknikk og mye mindre kunst og estetikk.
Dersom man likevel vil fortsette å være en skarphets-, lyssettings- og utstyrsfokusert fotograf er det selvfølgelig lov til det.
Mine noe provoserende kommentarer kommer bare fordi jeg mener at menigheten må være bevisst; lager man bilder eller er man en dyktig tekniker...
Begge deler er selvfølelig mulig, men de er det jaggu langt i mellom !
La nå dette bildet være hva det er, et bra bilde, digitalt eller ikke!
(personlig synes jeg Water in the... er et mye mer spennende bilde..)
Jeg støtter ellers synet til Tom Bjørnland, når han klart og tydelig sier fra at det er BILDET (resultatet) som er avgjørende. Når Torbjørn Vidnes sier at ''ikke samme utfordringen å ta ett perfekt bilde når man bare kan ''fikse'' det litt i photoshop etterpå'', er det etter min bestemte oppfatning feil. Hva i all verden skal det bety, skal vi ''premiere'' et billedmessig produkt bare fordi fotografen har gått langt eller høyt? Det kan i høyden si noe om fotografens innsats-vilje og -evne. For bildet betyr det ingen ting (om det ikke dreier seg om å dokumentere etter eller annet). Dessuten er det en misforståelse at det er så enkelt å ''fikse'' et bilde i Photoshop. Det som er enkelt i Photoshop er å lage noe smakløst tøys - noe vi desverre ser endel eksempler på her på FOTOdotNO. Tom Bjørnlands bilde her viser at verktøyet (det digitale mørkerom) er brukt på en fornuftig måte med meget god billedsans.
Egentlig gir et bilde som er ''fikset'' i Photoshop vel så god beskjed om vedkommende har billedsans som mye annet. Og det har fotografen/fikseren her, ser jeg.
MVH CA
Dette bildet er vel ikke all verden, men det er godt å høre at fotografer endelig er i ferd med å endre oppfatning.
Når jeg først stilte ut mine bilder forventet jeg mest ''juling'' av tradisjonelle billedkunstere: Virkeligheten var faktisk at ''kunstnerne'' syntes dette var bra, mens etablerte fotografer nok følte seg litt truet. Godt både for meg og for ''genren'' at det er flere som får øya opp. Prøv sjøl - det er flott å være fri fra mørkeromet og filtrenes tøyler !
http://home.online.no/~carnholm/
se særlig på serien ''Slektninger'', så ser du kanskje at vi har et visst ''slektskap'' mht. oppfatning! De fleste av disse ligger eller har ligget her på FOTOdotNO.
Ellers har jeg nøyaktig samme erfaring som deg når det gjelder ''kunstnere'' (hva nå det monne være). Jeg manipulerte bilder lenge før noen hadde tenkt på Photoshop engang, se f.eks. ''Ektepar'' bilde nr. 4773, som hang på Høstutstillingen i 1981.
MVH CA
Et lite sandkorn i debatten om bildebehandlig: hvis man har et ''bilde i hode'' man vil lage fins det to muligheter:
1. Vandre ut i verden med kamera rundt halsen og lete etter motivet.
2. Ta de elementene man får og sette det sammen til det bildet en vil lage.
Hvor lenge måtte en vandret før man kunne fange motivet øverst?
JRB ::)
MVH CA
Jeg er heller ikke av den oppfatning at det er så lett å ''fikse'' et bilde i Photoshop, og var gjerne litt skjødesløs i min omgang med ord når jeg kommenterte dette bildet. Jeg har prøvd Photoshop selv og synes det er interessant--selv om jeg langt i fra mestrer det.
Jeg synes likevel vi som fotografer/bildemakere bør være bevisste i våre valg av lys, utstyr, skarphet osv. Hvilken virkelighet skal vi forholde oss til dersom alt egentlig bare er menneskeskapte illusjoner? Kanskje jeg er litt avleggs når jeg sier at bilder bør i størst mulig grad avspeile virkeligheten? Hvilken tiltro skal jeg ha til bilder i avisene dersom det ikke foreligger ett negativ som kan bevise at det som vises i bildet hendte? DERFOR er jeg ikke noe særlig glad i digitaliseringen av fotokunsten.
Å fotografere betyr forøvrig å ''male med lys,'' som passer fint til kommentaren fra Jan Rune Blom.
Forøvrig synes jeg det er ganske vittig å bli omtalt som ''etablert fotograf.'' For det er jeg absolutt ikke. Jeg jobber fortsatt med å finne min beste utrykksmåte--men det er nok langt frem til mål når jeg sammenligner mine bilder med andre bilder her på FOTOdotNO.
MVH Toby
JRB: Hvor lenge man må man vandre før man finner et motiv er for meg uvesentlig i denne sammenhengen! Du snakker egentlig om to helt vidt forskjellige arter av fotografi: Den dokumentariske, og den mer ''kunstneriske'' hvor man selvsagt kan tillate seg nesten hva som helst! Jeg putter kunstneriske i gåseøyne fordi det kunstneriske aspektet også spiller en rolle i det dokumentariske fotografiet!
Dessuten tror jeg ikke man må vandre så langt for finne dette motivet: Himmelen over Jeløy er antagelig den samme som over Vestby hvor bakken er--og som fotografen også nødvendigvis har vært!
Puh...nå kan jeg endelig si meg ferdig med dette bildet--det har gnadd meg i hele sommer og endelig har jeg hatt tid og hukommelse til å finne det frem igjen.
:-)
Et maleri, fotografi eller en skulptur bør være mer enn teknisk riktig for å gi meg en opplevelse. Det må også sette igang tankene mine !!!!
Siden vi kjenner hverandre vet du vel selv hvilke tanker som slo meg om joggeren på toppen av bakken.
Leif
Leif