Stine
Min beste venninde Stine.
Et veldig klassisk portrett med veldig høye kontraster. Det er jeg klar over, og slik vil jeg at det skal være!
<br>
Hva syns dere?
Utstyr
  • Nikon F100
  • 35-70
  • Brennvidde50mm
  • Blender-
  • Filmtype100 iso
  • Nei
  • AnnetNormal eksponering, utbrent i PS.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriPortrett
  • Lastet opp
  • Visninger1296
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_7548} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (45)
Geir Joar H.

Må si jeg ble mer opptatt av hennes vakre utseende enn selve bildet denne gangen ;-)
Jeanette L.

Hehe, Det er bestevenninda mi!
Jeanette:-)
Trine S.

Du har mye flotte bilder, Jeanette!
Men, du legger de jo ut for å få noe konstruktiv kritikk, så her er mitt bidrag;
Ikke så mye å kritisere, liker de kraftige kontrastene. Det eneste må være at overleppen forsvinner nesten. Litt mer stofflighet/lysere ville gjort mye tror jeg.

;-)Trine
Thore A.

Utbrente portretter har blitt en motegreie som i løpet av det siste året har inntatt norsk presse. Typisk når en fotograf bruker denne effekten er at flere følger etter. Det er en fin effekt de første fire-fem gangene, men etter å ha sett det i det uendelige blir man lei.
Uten å si at det er tilfelle her - så er det altfor mange fotografer som faller for fristelsen å fikse på middelmådige bilder i photoshop for å lage en effekt.
Spesielt merkbart er dette i Dagbladets Magasinet - der farvekruver vrenges i det uendelige og kontraster dras til uante høyder. Ofte er det billedbehandlerne og stylister som lager bildene - ikke talentfulle fotografer.
Jeanette L.

Hei Trine!
Det har du rett i...
På dette portrettet har jeg bare skarpet øynene, mens jeg har bluret ned resten av ansiktet. På den måten komme øynene godt frem, og man slipper å få med eventuelle ''stygge porer'' og sånne ting som jenter er litt opptatt av...
Men er enig i det med leppa.
Jeanette:-)
Trine S.

Thore, smak og behag, men jeg er ikke enig med deg. Forresten så har vel Jeanette bevist ved flere andre bilder her at hun ikke trenger å ty til Photoshop for å få bildene sine bra. Når det gjelder Magasinet så har de etter min mening veldig mye flott innen fotografi, flottere enn veldig mye annet du finner i ukepressen ellers.

Jeanette, når du ''bluret'' resten, kunne du holdt igjen overleppen, så ville den kommet frem tydeligere.


;-)Trine
Jeanette L.

Hei Thore.
Jeg bare gjetter at du er over 40 år?!
Det er typisk 40årige menn som ikke liker slike bilder. Ikke spør meg hvorfor det er sånn!
Jeg tror mange har misforstått bruken av photoshop.
Photoshop er ikke et manipuleringsprogram, det er et bildebehandlingsprogram.
Og idag tilsvarer photshop mørkeromsjobbing.
Jeg kunne jo gjort dette i mørkerommet også, men siden det tar ti ganger så kort tid, så gjør jeg det i photoshop.
Du kan godt si at du ikke liker ''grafiske'' bilder. Det er greit. Men skyld ikke på photoshop.
Selvfølgelig er det noen som går besjerk der også, men dette har jeg gjort bevisst.
Du kan klage så mye du vil på at dette er ''mote''. Jeg syns at den effekten passet til dette motivet.
By the way, det er Agnete og Jørn selv som behandler bildene sine til magasinet....
Men, takk for kritikken!
Jeanette:-)
Mikael L.

Fint och proffsigt porträtt! Photoshop är ett utmärkt mörkrum, minst lika kul att jobba i som på det det ''gamla'' sättet. Snyggt!
/Hälsningar Mikael
Avsluttet .

Hehe, Thore Alnes er 34 år gammel og jobber som fotosjef i Dagsavisen...

Jeg syns dette bildet er helt greit, vakker jente osv.
Men jeg syns ikke noe mer enn det. Kan nok ikke si hva jeg ville gjort anderledes, men kanskje som TS sier, og fått frem overleppen mer?
Jeanette L.

Ok. Blir bildet perfekt hvis jeg får frem overleppen mer?
Det er så mange som sier at de ikke syns bildet er helt bra, men så vet de liksom ikke hva som kunne vært gjort andreledes...
Ideer?
Jeanette;-)
Avsluttet .

Hey Jeanette...

Det er vel ikke så mye å gjøre med overleppa hvis det er slik modellen ser ut i virkeligheten...

Men du kan jo lage en layer og dra overleppa opp, men selv er jeg motstander av å fjerne/legge til elementer/uttrykk.

Det er vel med foto som med gode musikkanlegg; ''high fidelity'' - det skal være høy troverdighet.

8) T-man
Bjørn J.

Helt greit portrett. Som 40-åring synes jeg ofte slike bilder er spennende, hvis de er lagd på en skikkelig måte. High key bilder er ikke noe nytt. Jeg synes du hat slurvet med bildet, alt for ujevne hudtoner. Bildet ligner mer på en øvningsoppgave i photoshop.
Sten Magne K.

Jeg synes første kommentaren var ganske interressant... Det at hennes vakre utseende dominerer over bildet som sådan er jo i grunn det et slikt bilde er ment å gjøre! Vi har fotografer svært ofte blikket fokusert litt for nær navlen...

Samtidig er det jo ikke så mye annet å få ut av et bilde som er gjordt såpass enkelt. Et pent ansikt!

For å følge opp klubben for innbyrdes beundring kan jeg jo også si at det var et pent bilde, men jeg ville ha valgt ett litt annet utsnitt. Det er noe rart med panna og den nedre delen.
Jeanette L.

Hei Bjørn!
Jeg lurer fært på hva du mener med ujenvne hudtoner, når jeg har brent ut halve bildet!!
Jeg tipper at du mener skyggene i kinnbeina osv.
Da kan jeg fortelle deg at det er en av de mest klassiske lyssettingene, nemlig skygge i kinnbeina, øyenkrokene og munnvikene.
Det er en rundt lampe midt på, dvs. at jeg står oppi lampa når jeg fotograferer.
Vil gjerne også at du forklarer hva du mener med ''øvningsoppgave i photoshop''. Jeg mener ikke at jeg ikke tåler kritikk, altså! Det er bare det at jeg syns noen forklarer kritikken sin litt dårlig!
Og til T-man:
Å fjerne/legge til noe på et bilde er manipulerings, uansett.
Det vil jeg ikke gjøre. Og gjør jeg det, så gjør jeg det klart for leseren at det er manipulert.
Jeanette:-)
Bjørn J.

Du har ikke brent ut høylysene helt. På min kalibrerte skjerm er hudtonene gråaktige. Mål verdiene i photoshop. Hva kaller du lyssettingen din som er så klassisk. Hvis jeg forstår deg riktig har du brukt en ringblits. Ellers synes jeg du tar bra bilder, flott at du er så kreativ.
Christian V.

Bra, bortsett fra komposisjonen. Skulle gjerne hatt litt mer på sidene, og kanskje over. Litt, altså.. Ellers er jeg enig i at leppa ikke er helt god..
Per Einar F.

Hvorfor maser alle om denne overleppa hele tiden? Jenta kan vel ikke noe for at hun ikke har en svulmende fyldig overleppe. Jenta er i og for seg pen, men på en kjedelig masseprodusert måte. Hvilket igjen gjør at jeg syns bildet er litt kjedelig.
<BR>
Det jeg anser for å være det mest forstyrrende elementet i bildet er at neseryggen omtrent er forsvunnet. Det er dette elementet som gjør at jeg ikke helt klarer bildet, ettersom det er noe elementært som er forsvunnet.
<BR>
Jeg ser ideen din med å blure ansiktet for å slippe porer o.l. men jeg synes vel heller at denslags gir karakter. Det du nå har oppnådd, slik jeg ser det, er å få det til å se ut som din veninne har et enormt forbruk av dekk-krem og/eller pudder.
<BR>
Øyenene er i og for seg greie nok, men helhetlig blir det for meg et uinteressant bilde.

Jeanette L.

Hei igjen!
Til Bjørn: Hudtonene er helt hvite på min skjerm...
Hvorfor lyssettingen er klassisk? Det vet jeg ikke. Det var noe jeg lærte av Morten Krogvold. Jeg har prøvd ut denne lyssettingen.
Til Per Einar: Hvordan får du det til å se ut som hun har masse pudder og dekkkrem på seg når huden er brent ut?
Takk for alle kommentarer, men jeg savner fortsatt konkrete ting jeg kan gjøre andreledes. Ser det er flere som mener utsnittet burde vært anderledes, uten at de kan forklare hvorfor, eller hvordan.
Jeanette:-)
Carsten A.

Hudtonene kan sikkert se helt eller omtrent helt utbrent ut på mange skjermer. Måler en i PS, slik jeg har gjort, finner en få områder på 255/255/255, mange ligger fra 1-5 nivåer like oppunder, det er så. Dermed blir det noe for grått, syns nå jeg.

Som mye mer en 40 år blir jeg vel regnet som ikke meningsberettiget. Min mening er likevel at det neppe er noen i veien med den *tilsiktete* teknikken, snarere er den ikke helt vellykket gjennomført. Om den i større eller mindre grad er motepreget, er egentlig nokså likegyldig ved bedømmelsen av et konkret bilde. Bl.a. liker jeg ikke de dype skyggene ved modellens venstre øye - dette stemmer ikke med resten av teknikken. Jeg tror også at den partielle softingen av ansiktet her er mindre heldig - men den kan være et effektivt grep (sammen med partiell oppskarping av øyne) hvor hudtonene ligger nærmere et mellomtonenivå. Men her blir det for mye grått, som (for mye?) softing antakelig bidrar til.
MVH CA
Thore A.

Til JL: Neida, jeg er ikke over 40, men hva har det med saken å gjøre? Det jeg påpeker er at det som akkurat nå er på mote er utbrente høylys og sjokkfarger. Jeg har tittet på bildene dine har - og veldig mange av dem er slik (Mange er forresten veldig bra og.) Det virker som om mange av bildene får sitt særpreg pga photoshoppingen - og ikke pga fotograferingen. Greit nok det, men jeg personlig synes denne effekten er utslitt.
Du skriver at du kunne gjort det samme i mørkerommet. Jeg tror du hadde fått littegrann problemer med sharping og bluring i et analogt mørkerom.
Det blir dessuten litt komisk når du i ett svar skirver om ''klassisk belysning'' mens du senere skriver at du ikke helt vet hva det betyr ''men at Morten Krogvold har sagt al slik er det''...
Eller synes jeg det presenteres mange bra bilder i Magasinet, men at de ofte er ''shoppet'' for hardt, og at modellene ofte er stylet så kraftig at det ser mer ut som annonsebilder enn pressebilder.
De beste bildene i Magasinet er det dessuten Tom Martinsen som presenterer - bilder fra gamle mestere. (Men det mener jeg sikkert fordi jeg er så gammel). ;-)
Atle P.

Jeg tenkte også umiddelbart 'pudder'. Det har noe med teksturen i venstre kinn og under øyenbrynene å gjøre, samtidig med at pudder-fjes gjerne ser litt utbrente ut i virkeligheten. Samtidig har hun dette kunstige utseendet i øynene som kommer av at øyenbrynene er sammenklumpet med maskara, og da forventer man også at pudder er en del av helheten.

Utsnittet og hårinnrammingen som gir det litt alveaktige utseendet liker jeg godt. Men jeg ville også hatt litt mer neserygg. Men det e pirk, fotoet synes jeg ellers er godt.

Jeanette L.

Hei alle sammen.
Bare så det er sagt, så er det veldig kjedelig hvis vi skal begynne med kritikk av hverandre som personer. Dette er en nettside for bildekritikk.
Det jeg mente med at det for det meste er menn over 40 som ikke liker ''grafiske'' bilder er ikke at noen av dere som ikke liker dette bildet er gamle, men at det som oftest ER sånn. det vet jeg siden jeg ofte tar slike bilder.
Det var ikke noe personangrep, bare fakta.
Og hey, give me a breake. Jeg er bare lærling!!
Jeg vil selvsagt prøve å ''forsvare'' bildene mine, særlig siden jeg liker dette selv, men jeg er jo ikke utlært engang.
På min skjerm er huden hennes hvit. Sorry, da er det min skjerm det er noe galt med!
Det med grafiske og utbrente bilder og moter: Jeg er 20 år, så da er jeg vel moderne?
Det med det klassiske lyset.
Kan du forklare meg hva det er?
Jeg prøvde jo å forklare deg at det er lys rett på, med skygger i kinnben, øynekroker og munnviker. Hvorfor det er sånn? Sorry, så langt i utdannelsen har jeg ikke kommet...ok?
Jeg ville bare prøve på det han sa, og syns jeg fikk det til ok.
Jeanette:-)
Paal A.

En liten kommentar til at Jørn og Agnete shopper sine egne bilder. Det er jo godt å vite, men disse to fotgraferer utolig godt og det er ikke bildebehandlingen som gjør disse to til genuint gode fotografer. Men det er vel ikke de to som står for mesteparten av bildene i Magasinet heller?
Ellers er jeg enig med Alnes, denne type bilder har vi sett på all verdens magasinforsider de siste to åra. Og da blir det ikke alltid så spennende å se det igjen. Jeg synes forøvrig at bildet er fint, lyset er fint (har tydeligvis ukalibrert skjerm selv;-) men litt for trendy uten å tilføre så mye nytt til mediumet.
Men ikke ta deg så nær av det, selv om jeg bare er 32;-)

Ta en titt på Anton Corbijns portretter. Han kan dette og har holdt på med det i 15-20år før trendfolka kastet seg over bølgen..
Per Einar F.

Jeanette: Min komentar parerte du med:
<BR>
Til Per Einar: Hvordan får du det til å se ut som hun har masse pudder og dekkkrem på seg når huden er brent ut?
<BR>
Det er det jeg mener da. Ansiktet er dødt, som om det er skjult under et lag kitt for å skjule et eller annet. Det er dette et eller annet jeg savner som jeg mener ville gitt jenta ytterligere karakter, mens hun nå bare er ubestemmelig og noe ekkel.
Trine S.

Ikke ta det så tungt, Jeanette. Som du ser på antall besøkende og antall kommentarer på stort sett alle bildene dine, så fanger de interessen. Som sagt før har du lagt ut noen flotte portretter her, og da har folk en tendens til å kritisere deg hardere enn mange andre. Ta det som et kompliment!

Thore, jeg er enig i at Tom Martinsen presenterer noen utrolig flotte bilder. Jeg studerer dem (misunnelig)hver uke.

;-)Trine
Audun F.

Hei Jeanette.
Fint bilde, pen jente. Dette ville jeg forandret på ved et nytt opptak:
1.Fått bildet helt, og ikke nesten symmetrisk. Dvs. fått lyset rett på, og ikke litt fra venstre.
2.Helt en bøtte vann over Stine, så de uskarpe, utbrente og pistrete hårlokkene hennes forsvinner fra forgrunnen. Evt. kappet hodet rett under haka.
Hilsen Audun :)
Paal A.

Dette er litt viktig, Trine Sirnes. Du må huske at JL er lærlng med ganske mye større ambisjoner enn de fleste andre her (og større talent..kanskje det?).
Da er det bra at denne bildekritikken ikke fungerer som en velmenende kameratgjeng som synes alt er topp bare det er et standard bilde med grei teknikk (nesten like bra som den store fotografen tok i fjor osv...). Det er nok av unge talentfulle fotografer som bare har fått komplimenter for eget arbeid. Men veien fra ung og lovende til den store grøfta med kjedelige standardfotografer er utrolig kort. Klapp på skuldra og ukritisk ros er ikke spes. godt for egenutviklingen.

Husk at en fotograf er aldri bedre enn sitt siste bilde..
Gunnar R.

Synes det er fett bilde jeg, liker hele greiene med det egentlig. Liker måten du har fått med blikket til modellen på, ''fenger'' meg litt (kanskje fengsler?) - Uansett så kan jeg være enig med Thore Alnes i at det er et bilde litt typisk for tiden vi lever i, men jeg liker det allikvel...

Det eneste som irriterer meg litt er den skyggen CA prater om ved modellens venstre øye, men det er sånt man ikke legger merke til før man virkelig studerer bildet.

Ellers synes jeg du har truffet bra med ''stilen'' på bildet hvis mottakergruppen er ment å være de mellom 14 og 30 f.eks... (jeg er forøvrig 19 selv).

Synes forresten dette bildet kommer inn blant de fem beste bildene du har lagt ut her, i sammen med ''Ingvild'', ''Annbjørg'', ''Cannes'' og ''Susan''.

Ciao!

Gunnar
Aleksander J.

Jeg liker stilen.
Ronny Manuel D.

jeg liker nisjeen din :)
Trine S.

Paal A., jeg synes vi snakker litt rundt hverandre her jeg. De fleste her med en viss seriøsitet legger ut bildene sine nettopp for å få de kritisert. Men, det finnes kritikk og det finnes konstruktiv kritikk.

JEg gir min kritikk(positiv eller negativ) og du gir din, OK?

;-)Trine
Geir Joar H.

Jeanette - jeg vil si at ved siden av Ann Forberg (som jeg mener er i en klasse for seg selv) er du den eneste her på foto.no som virkelig publiserer bilder av tilnærmet topp kvalitet!! Derfor trenger du ikke bry deg så mye om hva alle sier. Dine bilder taler sitt eget språk, som jeg synes flere bør ta lærdom av (inkl. meg selv). Jeg ser frem til neste bilde du publiserer!
Thorfinn B.

bevist bruk, og glimrende resultat, av portretering med lyssetting som ikke er etter læreboka. Meget bra!
Paal A.

Trine S. Ok!

Egentlige er det en interessant diskusjon om fotografitrender og holdbarhet. Moter kommer og går, også innen fotografi. Men (som Tom M. viser på en glimrende måte i Magasienet) det er fortsatt de klassiske bildene uten tekknikkmakeri og effekter som blir stående som store klassikere. Iallefall frem til nå.
Noen som har synspunkter på det?

Om det er konstruktivt eller ikke å sette et bilde i kulturelt og historisk perspektiv vet jeg ikke. Men spennende diskusjoner er ofte lærerikre og interessante uten at den nødvendigvis kan settes i båsen ''konstruktiv''.
Jeg ville vært stolt hvis mitt bilde genererte til den type diskusjon. Som går over tekknikkstadiet og heller fokuserer på innhold og kulturelle preferanser;-)
Men..sukk, de som har prøvd seg på ''dypere'' meninger og tolkning av bilder her blir ofte møtt med ''Hæ.. Vær litt KONSTRUKTIV..''
Utrolig dumt.

Og JL: Ingenting av dette handlet nødvendigvis om ditt bilde. Håper det er greit;-)


Dag N.

Jeg synes portretter med nesten helt utbrent hud ofte blir fint (som her). Men det er klart at når du ligger på grensen så er det viktig at du har ett kritisk øye til alle utslag av å ligge så tett opp til grensen. For det er lett å tippe over.

Ellers blir dette for meg litt mye ''modellbilde'', veldig lekkert, men litt upersonlig.
Lise B.

JL: Bildet er greit nok, det, men ikke så mye mer. PA: Ikke gi opp. Det må da være mulig å snakke om innholdet i bilder her uten å bli møtt med det sedvanlige vrælet om konstruktiv kritikk. Dette ER konstruktiv kritikk, JL: Det er åpenbart på bildene dine at du har masse talent (en av en liten håndfull her på dotten). Det er minst like åpenbart på mye av det du skriver at du har mye å lære. Og det er ikke nødvendigvis sikkert at å være lærling i en schizofren norsk tabloidavis er det eneste helliggjørende. Norsk fotografi er ikke spesielt bra eller spesielt trendy, uansett hva de norske fotografene sier selv (det er en, kanskje to nordmenn som har prestert noe som helst internasjonalt). Gjør din egen greie, og ikke bli enda en utbrent Akersgate-fotograf som pleide å være så bra..
Johan G.

Om Photoshopping: Virker skremmende fordi det er så mange muligheter. Skremmer oftest vekk eldre menn fordi det er et dataprogramm og noe helt nytt å sette seg inn i. Arbeidet har ingen driftskostnader. Det er miljøbevist å shoppe i photoshop. Det er bare bestefar som sier at ting skulle ha vært som i gamle dager.

Om å dra'n i photoshop: Flott, bildene mine har fått litt punch etter at jeg fikk noen tips fra JL, men jeg må si meg enig i at en ikke skal overdrive.

Om taltent her på ''dotten'': Talent er så mangt. Vurderingene for å ha et talent er ofte subjektive og alt jeg vil si til L.Braathen er at jeg synes det later til å være et ganske stort knippe folk her på ''dotten'' med talent.

Om bildet ditt J.Landfald: Utvasket, men samtidig ikke, ute i kantene. Morsom effekt som gir et ganske fint uttrykk. Hun ser naturlig ut i sin posering, og bildet gir et inntrykk av henne. Det gjør jobben.
Mats N.

Hej JL.
Till att vara ''bara'' en bild av bästeväninnan din är denna ju fruktansvärt bra, även om jag kan hålla med om en del detaljer som nämnts av flera innan mej.
Jag brukar inte tycka så bra om den speciella typ av partiell softning/skärpning som du gjort på denna bild, men här blev det väldigt bra! Kan bero på att du inte (som jag ser det) överdrivit den behandlingen, utan gjort det med mkt gott sans för ''hur mycket''.
För övrigt är denna High Key-fotografin något som kommit och gått länge, och blev väl trendy igen sammen med cross-processingen, som varit med oss ett antal år och lever ännu... (och lär fortsätta att göra det...)
Varför jag normalt har svårt för partiell soft/sharpning är pga att det inte ger en för ögat behaglig (naturlig) övergång från skarpt till oskarpt.Manipulering av skärpedjupet med användande av bländare/brännvidd syns jag fungerar mer på ett sätt som liknar hur ögat ser i verkligheten, och blir därför inte så starkt uppenbart.
Den partiella metoden är extremt ofta brukt i reklamfilm/musikvideos och jag tycker det blir avsevärt mer störande än positivt.Ibland verkar det som om man med avsikt valt detta bara för att det är ''nytt'', utan tanke på det estetiska, men jag vet ju inte...bara anar...
Men - din bild är bara så skön..!
-
MVH/Mats N.
Jeanette L.

Hei alle sammen!
Og tusen takk for all kritikken, det var da voldsomt til diskusjon det ble her!
Bare så det er sagt og ingen misforstår: Jeg legger jo ut bildene mine her for å få kritikk. Så jeg tåler at dere sier hva dere mener! Det gjør jeg jo selv også.Det eneste jeg ikke syns er noe allright er kritikk som går på personer, det er bildene vi skal gi kritikk på.
Den diskusjonen som går på utbrente bilder..Konklusjonen er vel egentlig
: Noen liker det, noen liker det ikke! Bilder er og blit subjektive!
Jeg er bare lærling, og har absolutt mye å lære.
Så lær meg!!!
Jeanette:-)
Freider S.

Hrm...blant oss menn i ''tupe`-klubben'', altså vi over 40....Jeg for min del har faktisk sansen for bilder i High key sjangeren og Stine er slett ikke verst! Jeg liker det fengende blikket! Bra bilde!
Freider
Jeanette L.

Haha, tupe-klubben...Den var bra!
Neida, jeg slår ikke alle over en kam, men har sett en tendens, bare!
Jeanette:-)
Paal A.

Personkritikk kan være en avsporing ja. Hvis jeg er en av de du tenker på beklager jeg. Selv om ''jeg gjetter at du er over 40år'' osv. også er veldig personlig rettet da.

Jeanette L.

Jeg har forklart tidligere hva jeg mente med det.
Det er en tendens jeg har sett, og det var ikke negativt ment.
God helg!!
Jeanette:-)
Torbjørn V.

Fett bilde!
Geir Joar H.

Ja, dette er et flott bilde av ei utrolig vakker jente (og jeg som ikke er noe spesielt begreistret for s/h heller da).
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu