Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_9279} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Liker utsnittet svært godt jeg. Bilen er kjempe bra. Hvilket filter har du brukt for å få så bra kontrast på himmelen?? Og hvor lang eksponerings tid hadde du??
Mvh
Fredrik
Birna R.
Tror ikke jeg brukte noe filter i det hele tatt, kanskje et meget svakt avtonet ett. PC-Nikkoren var forskjøvet så mye som mulig, og det gir i seg selv endel lysavfall (her: øvre del av bildet). Eksponeringstiden er vel noen sek., har skrevet 4, men kan ikke garanteres (tatt med F3 før databakstykkenes og -loggernes tid).
Det jeg husker best fra denne seansen var hvor utrolig få biler som kom forbi på den tiden av døgnet, og som i tillegg kjørte i riktig retning. Til slutt kom det en søndagsbilist (bildet er tatt en søndags kveld) med gammel lada, hatt, sneglekjøring og hele pakka. Akkurat som bestilt. Pga. den lange eksponeringstida fikk jeg bare en sjanse, så det gjaldt å trykke av i rett øyeblikk.
Allan K.
Et levende bilde med mye aktivitet
Mon tro hvordan dette bildet ville vært i sort/hvitt, der den eneste fargen var de røde lysene fra bilen...?
Behagelig fargetone på himmelen.
Birna R.
Det blå var en bærebjelke i hele bildet, så sv/hv synes jeg ville være totalt uinteressant. Siden rød og blå er kontraster i varme/kulde så ville dessuten dette poenget også forsvunnet. Tankeeksperimenter er greie så lenge de forblir akkurat det.
Jim H.
Härlig bild, billjuset är helt på sin plats. Den vänstra luftledningen skapar lite djup i linjen, men den högra var det lite synd att den fanns där.
Avsluttet .
Nydelig kveldsbilde. Synes billysene gjorde bilde mer levende. Enig med JH når det gjelder ledningen som krysser bildet. Hadde vært bedre uten den.
Birna R.
Ledningene var der. Istf. å irritere seg over dem, har jeg snudd det hele og aktivt tatt dem inn i komposisjonen. Bildet heter ''Kulturlandskap'' og med alt dette innebærer. Vi må forholde oss til virkeligheten, ikke til en drøm.
Torbjørn V.
Jeg syns faktisk vi burde drømme mer--uten drømmer har vi ikke muligheten til å skape vår egen virkelighet (så langt det er mulig).
Jeg liker bildet slik det er, men skal jeg forholde meg til drømmen min ville jeg ha foretrukket det uten bil, stolper og ledninger--kjedelig og ordinært i noens øyne, vakkert i mine!
Birna R.
I naturfotografiet kan vi selvsagt skape en ''drømmeverden'', men virkeligheten blir vel ikke borte for det? Altså, erkjenn det som finnes og skap bilder ut ifra det. Eller lag dine egen visjoner og kall dem gjerne drømmer. Det er ingen motsetning, annet enn enhver fotografs holdning til å ''fjerne'' det som er ubehagelig eller forstyrrende. Jeg forholder meg ikke slik til naturfoto, andre får gjøre hva de vil.
Torbjørn V.
Jeg forholder meg til virkeligheten slik den er, men jeg drømmer gjerne at vi ikke hadde slike forferdelig dingser i naturen vår. Jeg syns du har inkorporert de menneskeskapte elementene veldig bra her! Idê, utførelse og tittel spiller veldig bra på lag her.
Derimot vil jeg påstå at ALLE fotografer fjerner elementer som er ubehagelige ved å velge det utsnittet man vil ha. Du skrev bl.a. 'Utsnittet er akkurat slik jeg ønsker at det skal være' under dette bildet--det må da bety at du har 'fjernet' (dvs. ikke tatt med i komposisjonen din) elementer som ikke 'passer' inn i din oppfatning av hva dette bildet skulle bli! Eller hva...?
Birna R.
TV: både ja og nei. Problemet var ikke ledninger og denslags, siden disse tingene hadde jeg bestemt *skulle* være med (hører med til historien at jeg mange ganger har vært forbi her og hele tiden tenkt at et bilde skulle tas, men stoppet fordi dette flotte eiketreet var ''pakket inn'' i ledninger).
Når jeg derimot bestemte at kulturelementene MÅTTE være med, var oppgaven å finne et utsnitt som gjorde at komposisjonen ville bli bra. Derav det selektive utsnittet, som jeg brukte noe tid på å finne. Billysene inngikk i helheten, men var ikke så lette å få til med den sparsomme trafikken det er i Maridalen kveldstid (samt at de fleste kjørte fra, og ikke til, byen).
I ettertid ser jeg at jeg har fått med absolutt alle stolpene og ledningene som fantes i området, så et ''flatterende'' og ''forskjønnet'' utsnitt er dette såvisst ikke.
Jan Rune B.
Det var flaks at bilen som kom var en lada og ikke en moderne personbil. Ladaen sine lykter er små, hadde det vært en ny personbil hadde de røde stripene blitt mye bredere, og etter mitt syn for dominerende, men nå, akkurat passe.
JRB ::)
Birna R.
... kalles kjølig beregning (eller ''flaks'', men det høres ikke like planlagt og overbevisende ut) ....
Avsluttet .
Helt enig att stolpar och ledningar av visad typ hör hemma i kulturlandskapet..och Björns mening med att ha dom med är helt i sin ordning tycker jag..Dom börjar bli sällsynta på vissa håll..Bilen med lysena är en vitamin-spruta för bilden som utan dessa hade hamnat i ett betydligare dunklare tillvaro..Himmlen är mycket trevlig och ger en verklig öde och småruskig förnimmelse,nästan så man längtar hem till stugvärmen..Kanske småpirk men kanske kunde åkerlappen till vänster vara aningen ljusare..
Inte konstigt att bilisten sneglekörde,med vägen full av stativben,hehehe..
mvh/gunte...
Birna R.
Vårpløyd mark. Kodachrome (det begynner å bli noen år siden, dette ...). Overlys fra himmel. Derfor meget mørk bakke. Sorry Gunte, noe lysere enn dette kunne det ikke bli uten å ''jukse'' i forhold til hvordan landskapet så ut der og da.
Jeg sto forøvrig godt plantet nede i en grøft med sølevann, eneste sted hvor utsnittet ble riktig.
Dag N.
Ett levende bilde....
Meget fin bruk av stopler og ledninger.
Aleksander J.
God formidling av stemning. Stolpene og ledningene er godt flettet inn, selv om ledninger i den ene og den andre retningen er vanskelig å håndtere sammen med andre komponenter. Jeg synes ikke bildet er spesielt spennende, men de røde stripene skaper en viss punch. Har liksom sett slikt før i Fotografis Bildekritikkspalte...
Jeg ville i tillegg til dette stativbildet kanskje også prøvd noen eksponeringer med kontrollert bevegelsesuskarphet,det ville kanskje gitt bildet et litt mer originalt uttrykk.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh
Fredrik
Det jeg husker best fra denne seansen var hvor utrolig få biler som kom forbi på den tiden av døgnet, og som i tillegg kjørte i riktig retning. Til slutt kom det en søndagsbilist (bildet er tatt en søndags kveld) med gammel lada, hatt, sneglekjøring og hele pakka. Akkurat som bestilt. Pga. den lange eksponeringstida fikk jeg bare en sjanse, så det gjaldt å trykke av i rett øyeblikk.
Mon tro hvordan dette bildet ville vært i sort/hvitt, der den eneste fargen var de røde lysene fra bilen...?
Behagelig fargetone på himmelen.
Jeg liker bildet slik det er, men skal jeg forholde meg til drømmen min ville jeg ha foretrukket det uten bil, stolper og ledninger--kjedelig og ordinært i noens øyne, vakkert i mine!
Derimot vil jeg påstå at ALLE fotografer fjerner elementer som er ubehagelige ved å velge det utsnittet man vil ha. Du skrev bl.a. 'Utsnittet er akkurat slik jeg ønsker at det skal være' under dette bildet--det må da bety at du har 'fjernet' (dvs. ikke tatt med i komposisjonen din) elementer som ikke 'passer' inn i din oppfatning av hva dette bildet skulle bli! Eller hva...?
Når jeg derimot bestemte at kulturelementene MÅTTE være med, var oppgaven å finne et utsnitt som gjorde at komposisjonen ville bli bra. Derav det selektive utsnittet, som jeg brukte noe tid på å finne. Billysene inngikk i helheten, men var ikke så lette å få til med den sparsomme trafikken det er i Maridalen kveldstid (samt at de fleste kjørte fra, og ikke til, byen).
I ettertid ser jeg at jeg har fått med absolutt alle stolpene og ledningene som fantes i området, så et ''flatterende'' og ''forskjønnet'' utsnitt er dette såvisst ikke.
JRB ::)
Inte konstigt att bilisten sneglekörde,med vägen full av stativben,hehehe..
mvh/gunte...
Jeg sto forøvrig godt plantet nede i en grøft med sølevann, eneste sted hvor utsnittet ble riktig.
Meget fin bruk av stopler og ledninger.
Jeg ville i tillegg til dette stativbildet kanskje også prøvd noen eksponeringer med kontrollert bevegelsesuskarphet,det ville kanskje gitt bildet et litt mer originalt uttrykk.