I 1998 besøkte jeg berømte Halong Bay i Vietnam (dragons descending) og Cat Ba Island i dette unike sjølandskapet med de tusen øyer. Båtflyktninger komme herfra, og de som bor der i dag har en tøff hverdag og lever og arbeider i husbåter.
Bildet er fra en tidlig fotosafari hvor hun ville tilby meg båtskyss, noen jeg avslo. For å få lov til å ta bildet lot jeg henne få se gjennom kameraet. Hun var veldig skeptisk, men etter titten var det greit.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_3123} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Bildet er sikkert fint det, men det kunne godt ha vært noe bedre lys på ansiktet. Utfyllingsblitz hadde hjulpet endel. Her er det litt utbrente detaljer i høylysene på hatten, og litt vanskelig å se uttrykket i øynene. Automatikken har hjulpet bra, men kan ikke kompensere for spennet i EV. Dessverre liker jeg ikke slike bilder, da jeg mener at motivet kun er et ''Her-har-jeg vært, er-ikke-folk-eksotiske-her?-bilde Tenk deg et norsk hode under hatten, hadde det vært noe bra bilde da? Kanskje for folk i Vietnam? Her i Norge ville det da sikkert ha blitt sett på som et 3/4 portrett, midtstilt i breddeformat, statisk og kjedelig. Men bare fordi du har kjøpt en flybillett til Vietnam så skal vi liksom like bildet? Slike bilder tror jeg vil forsvinne mer etterhvert som folk reiser mer og mer. Jeg ser frem til det.
Carsten A.
Mye av samme reaksjon som Ola-E. Hofshagen.
Endel av de TEKNISKE svakhetene han peker på lar det seg gjøre å rette - langt på vei - i en billededitor. Generelt har bildet tydelig blåstikk, og valg av himmel som bakgrunn her er uheldig. Både himmel og hatt kan lett dempes atskillig ned i en billededitor, der en like lett kan lyse opp (og øke kontrasten) på områdene under hatten. Dette er forøvrig ikke annet enn det enhver rimelig øvet person ville gjort under kopiering i mørkerummet. Men det er jo lettere når bildet er digitalt.
Det er endel personer på FOTOdotNO som harsker seg over at noen våger seg på tekniske betraktninger i bildekritikkene. Slike personer har åpenbart ikke forstått at slike merknader først og fremst har karakter av tips og råd. Men det skal vel være galt det óg. MVH CA
Åse G.
Takk for kommentarene - hilsen Åse
Åse G.
Jeg setter stooor pris på de tekniske kommentarene, det er jo derfor jeg ønsker kritikk - for å lære - og suger til meg alle tips.
Noen andre som har meninger om dette bildet?
Carsten A.
ÅG: Jeg ser nå at jeg skrev at jeg har ''Mye av samme reaksjon som Ola-E. Hofshagen'', og da mente jeg hans fototekniske merknader. Jeg har nok oversett hvor krasst han uttaler seg ''bare fordi du har kjøpt en flybillett til Vietnam så skal vi liksom like bildet''. Dette får stå helt ut for Hofshagen's egen regning, og jeg burde ha vært litt mer nøye med å reservere meg mot hans syn, som jeg ikke deler. Men jeg var mer opptatt av annet, tydeligvis.
Jeg syns bildet her var interessant, og at det kunne ha vært svært mye bedre med litt bedre teknikk (som forøvrig kan brukes til å rette opp mye i denne presentasjonen også, bare du går løs på det med en bilde-editor). Du har tatt et bilde av en ung, kvinnelig landarbeider, et helt sentralt, for ikke å si dominerende, innslag i landbrukssamfunnene i Sørøst-Asia.
Sannheten er (etter min mening) at om en er i uvante omgivelser (annen landsdel, annen natur, annet land, fremmed kultur) så SER en rett og slett ting som blir OVERSETT i de vante omgivelsene. Med noen få unntak er vi kanskje ikke oppmerksomme nok (sløve, altså) til å se det minneverdige eller talende i det daglige, tilvante. Det kan nok også ligge noe i at på fremmed sted er en selv mer anonym.
Årsaken til at jeg tok bilde av ''Fru Manolis'' bilde nr. 4861 var at jeg fornemmet en person med verdighet, samtidig en tilbakeholden, kanskje litt slitt, kvinne i et mannsdominert samfunn - med et antrekk som ga et bidrag til å si noe i den retningen. Hun var forøvrig vennlig men reservert under mine mange besøk på kaféen. Mitt valg av motiv kan på vesentlige punkter falle sammen med ditt valg: En person som representerte en viktig del av samfunnet der og da.
Med vennlig hilsen CA
Åse G.
Carsten, takk for at du tok deg tid til å kommentere bildet atter en gang. Det var viktig for meg å få denne tilbakemeldingen, for jeg ble veldig i tvil etter at jeg hadde lest de to kommentarene på dette bildet.
Jeg er veldig taknemlig for dine tekniske tilbakemeldinger, og har vel lært mere av å lese disse sidene (foto.no) nå i en mnd. tid enn på det fotokurset jeg tok for et par år siden i Friundervisnings regi. Mao er jeg opptatt av å lære mer, og denne siden gjør det mulig å utvikle seg.
Ha en fin dag - hilsen Åse
Ståle S.
Må si meg enig i mye av det some r sagt om det rent tekniske med bildet. Du kunne sikkert gjort en del små-forbedringer under fremkalling eller digitalt på pc men selv har jeg ikke sansen for å tukle for mye med bildene etter at filmen er tatt ut av kamera.
Valg av motiv syns jeg i krass motsetning til Hofshagen er glimrende. Folk liker ''eksotiske'' bilder. Tar mye bilder i utlandet selv og for meg har slike bilder en helt spesiell betydning. Men som han sier, Hadde dette vært av en nordmann hadde det vært kjedelig. Men det er det på ingen måte og dermed svært interessant.
Carsten A.
Ståle S: Å sørge for at opptaket ikke blir MISHANLDET under kopieringen er et godt stykke fra ''å tukle .... med bildene''. Dersom en ser på det som ville foregått i et vanlig amatør-mørkerom, er det bare totalt bevisstløse og/eller nybegynnere som hadde latt være 1) å rette opp sjenerende blåstikk, 2) etterbelyse overdelen av hatten og 3) holde tilbake det svakt underbelyste området (med ansiktet).
Dersom du mener at slike helt ordinære kopieringstekniske tiltak (som gjøres etter helt samme mønster i et bildebehandlingsprogram), har du etter min mening en helt overdreven strengt puristisk holdning. Jeg tviler faktisk på at den kan være godt gjennomtenkt!
MVH CA
Olav V.
Tar jeg helt feil, eller er bildet tatt sånn omtrent midt på dagen? Så nær ekvator er det ekstremt vanskelig å jobbe med lyset. Det gjelder å være oppe og klar før solen står opp, slappe av midt på dagen, og så bruke ettermiddagen. Særlig når alle har digre hatter på!! Sånn røfft kan man si at solen bør være lavere enn 45 grader over horisonten for at det ikke skal bli krasst, vanskelig lys. Bes er morgenen, for da er det ofte litt dis som gjør morgensolen litt bløtere.
Ellers et greit nok bilde. Ville kanskje forsøkt å legge kvinnen litt til siden i bildet, og bruke en av spissene på fjellet i bakgrunnen som kompliment til den spisse hatten.
Åse G.
Takk for kommentarene til bildet. Det er lærerikt å følge diskusjonen
Dette bildet ble lagt ut uten noen form for redigering. Jeg har i ettertid lært (av gode kommentarer på denne siden) at det er OK å gjøre mindre redigeringer når det gjelder skarpthet, fargestikk, etc. Og det trener jeg nå på - og vil senere legge ut dette bildet i en ''redigert'' utgave.
Bildet er tatt om morgenen (ferietid ca. 09.00/10.00), men tydligvis ikke tidlig nok - for solen er som det blir anntydet svært direkte og sterk.
Jeg er glad i å reise og tar nok mest bilder da. Det er en utfordring å komme i kontakt med menneskene på steder hvor man ikke kan språket og av den grunn er jeg spesielt glad i dette bildet. For meg viser dette bildet en form for kontakt som jeg også har beskrevet i bildeteksten.
Ha en fin dag - hilsen Åse
Carsten A.
Her ble det litt tull i svaret til
Ståle Sæter. Riktig skal være:
Dersom du mener at slike helt ordinære kopieringstekniske tiltak (som gjøres etter helt samme mønster i et bildebehandlingsprogram) er å tukle med bildet, har du etter min mening en helt overdreven strengt puristisk holdning. Jeg tviler faktisk på at den kan være godt gjennomtenkt!
MVH CA
Åse G.
Som sagt, i august i fjor, skal jeg trene på å bli bedre til å redigere bilder. Noe jeg nå har gjort og resultatet kan du se her;bilde nr. 17011. Er forskjellen avgjørende? Hva synes du, er teknikken så viktig, eller er bildene like ''gode''???
Hei og hå fra Åse ;-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Endel av de TEKNISKE svakhetene han peker på lar det seg gjøre å rette - langt på vei - i en billededitor. Generelt har bildet tydelig blåstikk, og valg av himmel som bakgrunn her er uheldig. Både himmel og hatt kan lett dempes atskillig ned i en billededitor, der en like lett kan lyse opp (og øke kontrasten) på områdene under hatten. Dette er forøvrig ikke annet enn det enhver rimelig øvet person ville gjort under kopiering i mørkerummet. Men det er jo lettere når bildet er digitalt.
Det er endel personer på FOTOdotNO som harsker seg over at noen våger seg på tekniske betraktninger i bildekritikkene. Slike personer har åpenbart ikke forstått at slike merknader først og fremst har karakter av tips og råd. Men det skal vel være galt det óg. MVH CA
Noen andre som har meninger om dette bildet?
Jeg syns bildet her var interessant, og at det kunne ha vært svært mye bedre med litt bedre teknikk (som forøvrig kan brukes til å rette opp mye i denne presentasjonen også, bare du går løs på det med en bilde-editor). Du har tatt et bilde av en ung, kvinnelig landarbeider, et helt sentralt, for ikke å si dominerende, innslag i landbrukssamfunnene i Sørøst-Asia.
Sannheten er (etter min mening) at om en er i uvante omgivelser (annen landsdel, annen natur, annet land, fremmed kultur) så SER en rett og slett ting som blir OVERSETT i de vante omgivelsene. Med noen få unntak er vi kanskje ikke oppmerksomme nok (sløve, altså) til å se det minneverdige eller talende i det daglige, tilvante. Det kan nok også ligge noe i at på fremmed sted er en selv mer anonym.
Årsaken til at jeg tok bilde av ''Fru Manolis'' bilde nr. 4861 var at jeg fornemmet en person med verdighet, samtidig en tilbakeholden, kanskje litt slitt, kvinne i et mannsdominert samfunn - med et antrekk som ga et bidrag til å si noe i den retningen. Hun var forøvrig vennlig men reservert under mine mange besøk på kaféen. Mitt valg av motiv kan på vesentlige punkter falle sammen med ditt valg: En person som representerte en viktig del av samfunnet der og da.
Med vennlig hilsen CA
Jeg er veldig taknemlig for dine tekniske tilbakemeldinger, og har vel lært mere av å lese disse sidene (foto.no) nå i en mnd. tid enn på det fotokurset jeg tok for et par år siden i Friundervisnings regi. Mao er jeg opptatt av å lære mer, og denne siden gjør det mulig å utvikle seg.
Ha en fin dag - hilsen Åse
Valg av motiv syns jeg i krass motsetning til Hofshagen er glimrende. Folk liker ''eksotiske'' bilder. Tar mye bilder i utlandet selv og for meg har slike bilder en helt spesiell betydning. Men som han sier, Hadde dette vært av en nordmann hadde det vært kjedelig. Men det er det på ingen måte og dermed svært interessant.
Dersom du mener at slike helt ordinære kopieringstekniske tiltak (som gjøres etter helt samme mønster i et bildebehandlingsprogram), har du etter min mening en helt overdreven strengt puristisk holdning. Jeg tviler faktisk på at den kan være godt gjennomtenkt!
MVH CA
Ellers et greit nok bilde. Ville kanskje forsøkt å legge kvinnen litt til siden i bildet, og bruke en av spissene på fjellet i bakgrunnen som kompliment til den spisse hatten.
Dette bildet ble lagt ut uten noen form for redigering. Jeg har i ettertid lært (av gode kommentarer på denne siden) at det er OK å gjøre mindre redigeringer når det gjelder skarpthet, fargestikk, etc. Og det trener jeg nå på - og vil senere legge ut dette bildet i en ''redigert'' utgave.
Bildet er tatt om morgenen (ferietid ca. 09.00/10.00), men tydligvis ikke tidlig nok - for solen er som det blir anntydet svært direkte og sterk.
Jeg er glad i å reise og tar nok mest bilder da. Det er en utfordring å komme i kontakt med menneskene på steder hvor man ikke kan språket og av den grunn er jeg spesielt glad i dette bildet. For meg viser dette bildet en form for kontakt som jeg også har beskrevet i bildeteksten.
Ha en fin dag - hilsen Åse
Ståle Sæter. Riktig skal være:
Dersom du mener at slike helt ordinære kopieringstekniske tiltak (som gjøres etter helt samme mønster i et bildebehandlingsprogram) er å tukle med bildet, har du etter min mening en helt overdreven strengt puristisk holdning. Jeg tviler faktisk på at den kan være godt gjennomtenkt!
MVH CA
Hei og hå fra Åse ;-)